سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبان مهدی عج گچساران

از این نظر که همه مردم در مورد تعبیر خواب اطلاعات کافى ندارند ناگزیر باید براى فهمیدن تعبیر خوابهاى خود به کسانى که عالم به تعبیر خواب هستند مراجعه کنند.و چون رؤ یا براى خواب بیننده سرى از اسرار است لذا صاحب رؤ یا نباید رؤ یاى خود را براى کسى مطرح نماید.از اینرو در اخبار و احادیث و برخى آیات قرآن شریف براى تعبیر کنندگان رؤ یا شرائطى را در نظر گرفته اند صاحبان رؤ یا باید با در نظر گرفتن این شرائط رؤ یاى خود را براى افراد مطرح نمایند.ما براى آگاهى بیشتر طالبین ، چند نمونه از اخبار و احادیث و آیاتى را که در این باره تاکیداتى دارند یادآور مى شویم :
1- مرحوم کلینى در کتاب کافى بنقل از حضرت باقر علیه السلام آورده است :
... عن ابى جعفر (ع ) ان رسول الله (ص ) کان یقول : ان رؤ یا المؤ من ترف بین السماء و الارض على راس صاحبها حتى یعبرها لنفسه او یعبرها له مثله ، فاذا عبرت لزمت الارض ، فلا تقصوا رؤ یاکم الا على من یعقل 
کار همیشگى پیامبر خدا(ص ) بود که مى فرمود: رؤ یاى مؤ من بالاى سر او میان آسمان و زمین در حرکت است تا اینکه خود و یا دیگرى آنرا تعبیر کند که پس از تعبیر گریبان گیر او مى شود، پس خوابهاى خود را براى مؤ منین خردمند بازگو کنید.
2- باز در همان کتاب به نقل از حضرت صادق علیه السلام آورده است :
... عن ابى عبد الله (ع ) قال : قال رسول الله (ص ): الرؤ یا لانقص الا على مؤ من خلا من احسد و البغى 
پیامبر خدا (ص ) فرمود: رؤ یاى مؤ من به جز براى مؤ منى که از حسد و زنا بدور باشد مطرح نمى شود.
3- خداوند متعال از زبان یعقوب به فرزندش یوسف در قرآن شریف چنین آورده است :
قال یا بنى لانقصص رؤ یاک على اخوتک قیکیدوالک کیدا، ان الشیطان للانسان عدو مبین
یعقوب پس از آنکه رویاى فرزندش یوسف را شنید به او گفت : فرزندم رویاى خود را براى برادرانت بازگو نکن که درمورد تو حسد مى ورزند، شیطان هم براى انسان دشمنى آشکار است .
ملاحظه مى فرمائید که رسول خدا(ص ) در حدیث اول صاحبان رویا را از اینکه رویاى خود را براى هر کسى نقل کنند جلوگیرى فرموده و شرط تعبیر کننده خواب رامن یعقل صاحب تعقل و درایت دانسته ، و در حدیث دوم ، سه شرط دیگر به آن اضافه کرده و فرموده به جز براى مومنى که از حسد و زنا دور باشد رویاى خود را نقل نکنید؛ یعنى تعبیر کننده باید مومن باشد آنهم نه مومن حسود و نه مومن زناکار، بلکه مومنى که از رذایل اخلاقى پاک باشد و کینه و حسد به خود راه ندهد.
یعقوب (ع ) نیز چون مى داند برادران یوسف افراد حسود و کینه توز هستند یوسف صدیق (ع ) را از کینه بخواهد خوابش را براى برادران خود نقل کند نهى مى کند.
از طرف دیگر همان گونه که در حدیث اول آمده ، رویا تا قبل از تعبیر دور سر صاحبش مى چرخد و به هر نحوى تعبیر شود همانطور عملى مى گردد.در این مورد نیز در حدیث دیگرى از کتاب کافى به نقل از حضرت موسى بن جعفر (ع ) آمده است :
فقال الوالحسن (ع ) ان امراه رات على عهد رسول الله (ص ) ان جذع بیتها قد انکسر، فاتت رسول الله (ص ) فقصت علیه الرویا، فقال لها النبى (ص ) یقدم زوجک و یاتى و هو صالح ، و قد کان زوجها غائبا فقدم کما قال النبى (ص ) ثم غاب عنها زوجها غیبه اخرى فرات فى المنام کان جذع بینها قد انکسر فاتت النبى (ص ) فقصت علیه الرویا فقال لها: یقدم زوجک و یاتى صالحا فقدم على ما قال ، ثم غاب زوجها ثالثه فرات فى منامها ان جذع بیتها قد انکسر فلقیت رجلا اعسر فقصت علیه الرویا فقال لها الرجل السوء: یموت زوجک ، قال : فبلغ ذلک النبى (ص ) فقال :الا کان عبر لها خیرا
 درزمان رسول خدا(ص ) زنى که شوهرش در مسافرت بود در خواب دید تیر سقف منزلش شکسته ، پیش رسول خدا(ص ) آمد و از تعبیر آن جویا شد.حضرت فرمود شوهرت از مسافرت باز مى گردد و هم اینطور هم شد، مرتبه دوم که مجددا شوهرش به مسافرت رفته بود همین خواب را دید، باز پیش رسول خدا آمد و آن حضرت همان تعبیر را براى او بیان فرمود و همان هم شد.باز براى مرتبه سوم شوهرش به سفر رفته بود و آن زن همان خواب را دید، به قصد رفتن نزد رسول خدا(ص ) از منزل خارج شد و در بین راه به مرد نالایقى برخورد کرد، خواب خود را براى او نقل کرد، آن مرد بد طینت خواب وى را این گونه تعبیر کرد که : شوهرت از دنیا مى رود و خبر مرگ او را براى تو مى آورند زن ناراحت شده داستان را نزد رسول خدا(ص ) برد، حضرت فرمود: چرا آن مرد رویاى زن را به خیر و خوبى تعبیر نکرد؟!
سخن رسول خدا(ص ) در این حدیث کنایه از این است که : رویا را به هر نحوى تعبیر کنند همان گونه پیاده مى شود.بنابراین مسئله مهم در تعبیر خواب این است که صاحب رویا به شرایط تعبیر کننده خواب توجه کند و رویاى خود را با هر کس و ناکسى در میان نگذارد.






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 فروردین 20 توسط سجاد مقیمی منفرد
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin

کد صلوات شمار برای وبلاگ