سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبان مهدی عج گچساران

چیزى که متاءسفانه باید بگویم در همه خانه ها هست ، بازارى ، کارمند، مقدس ، غیر مقدس ، انقلابى ، غیر انقلابى ، یک گناه بسیار بزرگى است که ابهتش هم از دل رفته است و بعضى اوقات توجیه گرى هم روى آن آمده است و اگر همه ما براى این مصیبت خون گریه کنیم جا دارد و آن غیبت ، تهمت و شایعه است ! خانه هائى هم داریم که در این خانه ها موسیقى ، ترانه ، مناظر شوت انگیز، ویدئوهاى کذائى هم هست اما این ربطى به جلسه ما ندارد. همین مقدار بگویم : واى به آن خانه اى که در آن ترانه باشد. واى به آن خانه اى که در ویدئوهاى کذائى و مناظر شهوت انگیز باشد. واى به آن خانه هائى که در آن خانه ها غنا باشد. این که من مى گویم واى این لفظ امام صادق (علیه السلام ) است .
شخصى آمد خدمت امام صادق (علیه السلام ) و عرض کرد یابن رسول الله ! من در خانه غنا ندارم موسیقى ندارم ، ترانه ندارم ، رقاصه ندارم اما همسایه من رقاصه دارد، غنا دارد و من وقتى که مستراح مى روم آن جا یکمقدار طول مى دهم و به ترانه هاى او گوش مى دهم ؛ به ساز و آوازهاى او گوش ‍ مى دهم چه طور است ؟ امام صادق (علیه السلام )فرمودند: واى بر تو! بلند شو! بلند شو برو غسل کن ! (یعنى غسل توبه ) و نماز بخوان و بعد از نماز توبه کن که اگر با این حال از دنیا رفته بودى واى بر تو. بعد فرمودند: هر چیزى اهلى دارد و شیعیان ما اهل ساز و آواز نیستند، شیعیان ما اهل ترانه ، اهل ویدئوى آن چنانى و مناظر شهوت انگیز نیستند. لذا اگر ترانه یا مناظر شهوت انگیز در آن خانه باشد واى به آن بچه هائى که در این خانه بزرگ مى شوند. از نظر روانشناسى واى به این بچه ها، و از نظر اسلام هم واى به این خانه . زیرا شیاطین بقول پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) در این خانه زیادند و آنچه در این خانه نیست برکت خدا، رحمت خدا و ملائکه خداست .
غیبت - تهمت
آن که متاءسفانه باید بگویم این است که کم است فردى یا خانه اى که مبتلا به غیبت ، تهمت ، شایعه و دروغ نباشد و اینها گناه بزرگى دارد. عیب جوئى در رو یا پشت سر باندازه اى گناهش بزرگ است که قرآن مى فرماید: ویل لکل همزة لمزه واى به آن کسى که در رو عیبجوئى مى کند. مثلا خانم یک غذائى پخته باب طبع آقا نیامده مسخره مى کند. یا این که مثلا آقا یک چیزى از بازار خریده مى برد خانه باب طبع خانم نیست مسخره مى کند. قرآن مى گوید: واى به تو بعد هم در همین سوره مى گوید: خانم ! آقائى که مسخره مى کنى ! بدان تو را در جهنم مى برند و در سلول جهنم مى گذارند آن جا باید بسوزى و بسازى . آن آتشى که نه فقط پوست مى سوزاند، استخوان هم مى سوزاند. قرآن مى گوید: آتشى که استخوان مى شکند. همچنین غیبت یعنى گوشت برادر مؤ من را خوردن . غیبت نکنید. غیبت کردن لاشخورى است . و معلوم است آن خانه اى که محل خوردن لاشه باشد، آن خانه اى که در آن سگها زندگى مى کنند برکت ندارد. این خانه دیگر لطف خدا، نظر خدا روى آن نیست . این خانه دیگر تقدس ندارد.
روایتى از امام حسین (علیه السلام ) وارد شده است که تحف العقول این روایت را از امام سجاد(علیه السلام )هم نقل مى کند که خیلى کوتاه و پر معناست : مى فرماید:
کف عن الغیبة فانها ادام کلاب النار
غیبت نان خورش سگهاى جهنم است . معناى روایت این است که خانم ! آقا! غیبت روى غیبت ، براى تو ملکه مى سازد. یعنى عادت پیدا مى کنى به غیبت و آن ملکه براى تو هویت مى سازد. زیرا غیبت تو را از صورت انسانى مبدل به صورت سگ مى کند. این سگ جهنم مى رود و در آن جا غذا مى خواهد و غذایش بنابر روایت امام حسین و سجاد (علیهما السلام ) همان غیبتهائى است که در دنیا کرده است . یعنى گوشتهاى گندیده شده ، همان گوشتهاى گندیده آتشین را در جهنم مى برند و این سگهاى جهنم باید بخورند. و متاءسفانه کدام خانه است که در آن غیبت نباشد؟ کدام خانه اى است که در آن مسخرگى نباشد؟ آقا! بچه ات را مسخره نکن . خانم ! به بچه ات بد نگو. احترام بچه هایت را نگاه بدار! خانم ! احترام شوهرت را نگاه دار. آقا! احترام خانمت را نگاه بدار. اگر خداى نکرده ضربه به شخصیت یکدیگر زدید اگر غیبت یکدیگر کردید بدانید که این ابهت گناه اگر برود عادت مى شود. و اگر عادت شود هویت انسانى از نظر قانون تجسم عمل از بین مى رود و به صورت درنده در مى آئى . الغیبة ادام کلاب النار.
بدتر از این ، تهمت است . یعنى چیزى که در کسى نباشد پشت سر او یا در روى او بگوئید. فرقش با غیبت این است که وقتى پشت سرش عیب او را مى گوئید غیبت است اما یک وقت به صفت بدى که ندارد پشت سر او مى گوئید که این تهمت است . و اگر کسى را سرزنش و تعییر کنید، زخم زبان و به لسان عربها لمزه گویند.
این حرف عوامانه که در میان مردم است به یکدیگر مى گویند غیبت نکن مى گوید در او هست که مى گویم ! این حرف شیطانى است . عیب در او باشد و بگوئى غیبت است و سگ مى شوى و اگر خداى ناکرده چیزى را که نداشته باشد بگوئى این تهمت است . گناهش را مى دانى چیست ؟
انما یفترى الکذب الذین لا یؤ منون بایات الله و اولئک هم الکاذبون
قرآن شریف با یک تاءکید خاص خود مى فرماید: آن کسانى که تهمت به یکدیگر مى زنند اینها حتما مسلمان نیستند.
امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: آن کسانى که تهمت به یکدیگر زدند در یک تل چرک و خون اینها را نگاه مى دارند. پنجاه هزار سال باید روى این تل چرک و خون بایستند حساب مردم تمام مى شود بعد از این رسوائى او را به جهنم مى برند. و متاءسفانه در خانه هاى ما خیلى فراوان است و از نظر قانون تجسم عمل به شما بگویم در آن خانه اى که تهمت باشد ملائکه مى بینند که این خانه مملو از چرک و خون است ولو تو نبینى . خیلى چیزها هست که آنهائى که چشم دارند مى بینند. خیلى چشمها هست ، خیلى گوشها هست که خیلى چیزها را مى بینند و مى شنوند. و مواظب باشید ملائکه نگاه نکنند به خانه تان ببینند بجاى تقدس ، خانه شما مملواز چرک و خون است . این خانه مملو از چرک و خون کى بارز مى شود؟ اگر توبه نکنى و نابودش نکنى ، در روز قیامت . روز قیامت اگر تل چرک و خون دارى در این دنیا تهیه شده است . یعنى در این دنیا تهمت زدى آن تهمت تل چرک و خون شده است و در آن ایستادى . در روز قیامت که چشمها همه تیزبین مى شود خودت مى بینى ، دیگران مى بینند که در یک تل چرک و خون ایستاده اى . شایعه پراکنى نکنید! شایعه پراکنى یعنى بدون دلیل چیزى را پذیرفتن ، و بدون دلیل چیزى را به دیگرى گفتن . الان کیست که در این جلسه بگوید من شایعه نمى شنوم و نمى گویم ؟ مقدسهاى دو آتشه و سه آتشه هم نمى توانند الان بگویند ما کسى هستیم که زبان روزه شایعه نداریم . و بخدا قسم باید براى این مصیبتها خون گریه کرد. قرآن مى فرماید آى کسى که شایعه را پخش مى کنى و توجه به گناهش ندارى گناهش بزرگ است . قرآن مى فرماید:
اذ تلقونه بالسنتکم و تقولون بافواهکم ما لیس لکم به علم وتحسبونه هینا وهو عند الله عظیم
مى فرماید: یک چیزهائى مى گوئید عادت هم شده به آن اهمیت نمى دهید او را سبک مى شمارید اما پیش خدا خیلى بزرگ است .
ولا تقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفؤ اد کل اولئک کان عنه مسئولا
یعنى پیروى از شک نکن ؛ پیروى از مظنه نکن ؛ اگر چیزى را مى خواهى بشنوى و قبول کنى با استدلال باشد؛ اگر چیزى را مى خواهى بگوئى با استدلال باشد. و الا بدان در روز قیامت از چشمت ، از گوشت ، از دلت سؤ ال مى کنند. و دل تو، گوش تو، چشم تو، زبان تو در قیامت علیه تو شهادت مى دهند.
الیوم نختم على افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون
در روز قیامت دهنها مهر مى شود. دست انسان ، پاى انسان ، زبان انسان ، گوش انسان ، دل انسان علیه او شهادت مى دهند. مى گوید:
تو بودى که غیبت کردى ، تو بودى که غیبت شنیدى ، تو بودى که تهمت زدى ، تو بودى که تهمت قبول کردى و تو بودى که شایعه پراکنى کردى . نکنید این گناهان را، فکرى برایش بکنید. شوهر باید در مقابل زن با صداقت باشد، زن باید در مقابل شوهر با صداقت باشد. دروغ باید در زندگى ، در خانه ، نباشد. اگر دروغ در خانه آمد دیگر ملائکه رفت و شد ندارند که هیچ ، بلکه ملائکه این خانه را لعن مى کنند. در روایات مى خوانیم : اگر کسى یک دروغ بگوید یک بوى گندى از دهن او به آسمانها مى رود و ملائکه او را لعنش مى کنند. خانم ! مواظب باش به شوهرت دروغ نگو، آقا! مواظب باش به همسرت دروغ نگو. مهمتر از این مواظب باشید به بچه هایتان دروغ نگوئید. اگر به آنها چیزى گفتید حتما به آن عمل کنید. مواظب باشید وعده دروغ به بچه هایتان ندهید. و بالاخره اگر مى خواهید در روز قیامت یک مسلمان حقیقى باشید، صاف باشید، باحقیقت و صداقت باشید. بدا به حال آن خانه اى که دوروئى در آن خانه حکمفرما باشد. بدا به آن خانه اى که شوهر به زن دروغ بگوید؛ زن به شوهر دروغ بگوید. این خانه مثل منجلاب بوى گند مى دهد. ملائکه به این خانه نگاه مى کنند و به آن لعن مى کنند؛ و به صاحب خانه به زنش به مردش لعن مى کنند که مسلمان و دروغ ! قرآن مى فرماید: اى مسلمان از دو چیز بپرهیز: یکى مواظب باش بت پرست نباشى و دیگر این که دروغگو نباشى ! یعنى دروغگوئى را با بت پرستى کنار یکدیگر گذارده است . و متاءسفانه در خانه ما دروغ فراوان است .
در بازار ما، در کسب ما دروغ فراوان است . در خیابان ما دروغ فراوان است . و قسمى که دروغ در آن باشد مورد لعن است . آن شهرى که در آن دروغ فراوان باشد بوى گند از آن به آسمانها بالا مى رود و ملائکه آن شهر را لعنت مى کنند.






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 فروردین 20 توسط سجاد مقیمی منفرد
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin

کد صلوات شمار برای وبلاگ